Probioticele sunt culturi vii de bacterii asemanatoare celor care traiesc in colon, dar care nu sunt daunatoare organismului, ci dimpotriva, joaca un rol esential, pentru ca impiedica dezvoltarea bacteriilor periculoase, sintetizeaza multe vitamine de care organismul are nevoie, ajuta la absorbtia de nutrienti din alimentele consumate, stimuleaza sistemul imun si producerea de imunoglobuline si practic contribuie la mentinerea unui aparat digestiv sanatos. De aceea, ele sunt folosite drept suplimente alimentare.

Cu ajutorul unor bilioane de bacterii benefice ce traiesc in tractul nostru digestiv, mancarea este digerata mai usor, iar sistemul nostru imunitar este mai fericit. Probioticele pot ajuta la restaurarea acestor bacterii bune si ajuta sistemul digestiv sa functioneze la un nivel optim.

Cu peste 100 de trilioane de bacterii inglobate in tractul intestinal, flora intestinala are o putere uimitoare asupra sistemului imunitar. Aceasta captuseala actioneaza ca o bariera a mucoasei si acopera aproximativ 300 de metrii patrati (aproape dimensiunea unui teren de tenis) - un sistem complex de supravietuire ce apara cu agresivitate orice contravenient din afara organismului: toxine, bacterii patogene, virusuri si fungi. De fapt, 80 % din sistemul nostru imunitar rezida in intestine, de aceea o buna functionare a tractului intestinal, este prima aparare impotriva oricarei boli infectioase.

In colonul nostru exista 700 de tipuri de bacterii intestinale daunatoare, in timp ce numai 20 de tipuri sunt benefice. Pentru a mentine o sanatate buna, colonul are nevoie de o ratie de 85% de “bacterii bune” si 15% de bacterii mai putin bune, le vom spune “rele”. Cand acest echilibru este tulburat, un numar destul de mare de probleme pot sa apara: constipatie, functii digestive dereglate, alegii, candida, infectii parazitare si un sistem imunitar slabit.

Aproape tot ceea ce tine de actualul nostru stil de viata contracareaza cresterea bacteriilor benefice, iar administrarea cu regularitate a probioticelor prin suplimente sau mancare, ajuta la restabilirea echilibrului dintre cele doua tipuri de bacterii: bune si rele.

Care sunt cele mai importante roluri ale probioticelor in organism:

  • Cresc imunitatea organismului;

  • Previn alergiile alimentare;

  • Studiile au demosntrat ca probioticele sunt capabile sa reduca nivelul de colesterol;

  • Previn infectiile tractului digestiv;

  • Impiedica dezvolatea bacteriilor patogene in tubul digestiv.

Ce vitamine cheie sunt aduse in organism de probiotice?

Vitamina K: vitamina K1 pe care o gasim in legumele cu frunze verzi si vitamina K2 care este generata de aceste probiotice. Ea ajuta la colaguarea sangelui si in problemele digestive.

Vitamina K: vitamina K1 pe care o gasim in legumele cu frunze verzi si vitamina K2 care este generata de aceste probiotice. Ea ajuta la colaguarea sangelui si in problemele digestive.

Biotina: face parte din complexul de vitamine B care ajuta la absorbtia grasimilor, carbohidratilor si a unor amino acizi.

Acidul folic: este o vitamina vitala din complexul de vitamine B, responsabila pentru formarea de globule rosii in organism. O gasim in legume cu frunze verzi sau prin probiotice.

Vitamina B12: este produsa de bacterii si o putem lua din carne, lapte si numai cateva plante (una fiind aloe vera). Este importanta in dezvoltarea globulelor rosii, iar o deficienta de vitamina B12 poate cauza o serioasa anemie. Vegetarienii trebuie sa fie foarte atenti.

De cele mai multe ori, probioticele sunt create prin fermentare si le gasim in iaurt, lapte batut, kefir, varza si branza bazata pe cultura de bacterii. Metodele traditionale de prezervare a carnii cum ar fi intarirea salamului folosesc fermenatia de lactobacili pentru conservarea mancarii, dar multe din mezelurile ce exista acum pe piata nu mai aduc beneficii pentru sanatate.

Prin fermetantie nu numai ca se elimina antinutrientii dar, de asemenea, mancarea este mai digestibila si contine mai multe minerale si proteine.